** Mordet på Theodoros Filotheidis söner vid revolutionen i Osmanska riket 1919 – 1923.

Det som presenteras under ovanstående rubrik bygger helt och hållet på intervjuer i Grekland. Jag har inte försökt att få något verifierat i grekiska eller turkiska källor utan utgått från att det inte skulle vara möjligt.

Jag har fått berättat för mig en mycket tragisk historia som rör min svärfars familj när de bodde i Turkiet. Familjen hade bott i Omanska riket i många generationer.

Mycket av informationen har jag fått genom min svärmor Anastasia vid samtal på 1980-talet. Hon var invandrad med sin familj från Ryssland till Aten 1934 men flyttade därifrån till Kalamata 1942 och gifte sig med Yannis Papatheodoridis. Anastasias svärmor hette Sofia och var född i Osmanska riket av Grekiska föräldrar omkring 1882. Hon avled i Kalamata den 18 juni 1947.

Efter Anastasias giftermål med Yannis 1942 så bodde hennes svärmor hos dem fram till sin död. På den tiden arbetade inte kvinnorna efter giftermålet. Anastasia hade därför gott om tid att lyssna på vad hennes svärmor hade att berätta om familjens liv i Osmanska riket.

Före flytten till Grekland hade Sofia bott med sin man Thomas och deras fyra barn på en plats som hette Yosgati i närheten av Kesaria i Kapadokien. Barnens namn var Yannis, Julia, Eleni och Vasso. Thomas familj bodde tillsammans eller i närheten av hans bror Filippos familj som också bestod av hustru och fyra barn. Filippos hade i sitt första äktenskap med Despina sonen Theodoros och i sitt andra äktenskap med Evdokia ytterligare tre söner, Georgos, Hristos och Iordanis. Thomas och Filippos drev ett företag tillsammans och bodde båda där de hade sin verksamhet. Deras två andra bröder var Andreas som var läkare och Haralambos som var präst och lärare. Andreas var gift med Fevronia men de hade inga barn. Han var äldst av syskonen, därefter kom Filippos och Thomas. Haralambos var ogift och yngst. Han är inte nämnd på ikonen från 1882.

Deras far, som också var präst i den Grekisk Ortodoxa kyrkan, var Theodoros Filotheidis. Vi vet att han 1882 beställde en ikon från ikonmålaren Paulo Sotiriadis i byn Zincidere och vi vet att målningen var färdig den 2 november 1882. På den anges Theodoros vara bosatt i Yosgati. Ikonen ägs idag av min fru. Hon fick den av sin far Yannis som fick den av sin mor Sofia, som var gift med Thomas, son till Theodoros Filotheidis.

Om honom vet vi att han var präst 1882. Hans svärdotter Sofia verkar ha varit född omkring det årtalet eftersom hon var ca 63 år när hon avled den 18 juni 1947. Hennes man Thomas var äldre eftersom han finns nämnd på ikonmålningen tillsammans med sina bröder Filippos och Andreas. Man kan gissa att Thomas var några år äldre än sin fru och dra slutsatsen att fadern kan ha varit född omkring 1840 - 1850. Eftersom varken han eller hans fru är nämnda i Sofias muntliga berättelse kan man utgå från att de var döda när hans två söner, Thomas och Filippos, blev avrättade vid deras hem 1920.    

Det är inte känt vad Theodoros hustrus namn var men om man skall spekulera så kommer Juliana eller Julia långt fram. Inte bara för att den äldsta flickan bland barnbarnen hette Julia utan också för att namnet Julia finns på ikonen. Där finns bland alla andra avbildningar och namn, längst ner tre små bilder med beteckningarna Agia Megalomartis Barbara, Oseomartis Agia Evdokia och Agia Megalomartis Ioliana. Det sista av dessa tre namn är samma namn som barnbarnet fick mycket senare. Det barnbarnet var den första flickan bland barnbarnen och skulle därför ha namn från sin farmor. Det här sättet att döpa sina barn gällde nästan utan undantag då och så fungerar det fortfarande. Man kan jämföra med Filippos första son som blev döpt till Theodoros efter sin farfar och Filippos första barnbarn (son) i Kalamata som blev döpt till Filippos.

Efter att revolutionen i Osmanska riket börjat 1919 blev det mycket svårare för den grekiska minoriteten i alla delar av landet. År 1920 kom beväpnade män till de två brödernas hus i Yosgati. Resultatet av besöket blev att både Thomas och Filippos blev avrättade genom att man skar halsen av dem inom synhåll för deras hustrur och barn. Sofia och Evdokia hade, tillsammans med barnen, gömt sig bakom några stora cisterner av trä där man förvarade olivolja. Därifrån kunde de se avrättningarna. Man kan lätt föreställa sig den rädsla de måste ha känt för att barnen skulle röja deras gömställe. Bröderna var välbärgade affärsmän. Dom beordrades hämta fram pengar till inkräktarna och när detta var gjort blev de avrättade.   

Den yngste brodern, Haralambos Filotheidis, blev avrättad genom hängning i Samsunda efter att ha blivit dömd till döden av ”Domstolen för Självtändighet” den 1 september 1921 tillsammans med 3 präster och 65 andra personer. Haralambos tillhörde den kategorin av präster som siktade på en hög position inom kyrkan. Dessa fick aldrig gifta sig utan skulle leva i celibat. Andreas och han hustru Fevronia lyckades undkomma och flydde till Grekland.

Efter avrättningarna i Yosgati hade änkorna och barnen att välja mellan att stanna kvar och konvertera till islam eller att åka till Grekland och lämna alla sina tillgångar till inkräktarna. De två änkorna valde att med sina åtta barn lämna allt bakom sig och åka till Grekland. Om Andreas och Fevronia bodde på samma ställe är inte känt. Det är troligt att de bodde någon annan stans och kanske flytt tidigare. Sofia lyckades få med sig två värdefulla guldföremål utan att bli upptäckt. Det ena var en mycket lång guldkedja som långt senare räckte som betalning för en butik i Kalamata till sonen Yannis.

Dom anlände med båt till Piraeus samma år. Brodern Haralambos som blev kvar och bodde i Samsunda, avrättades året därpå.  Andreas fick en naturlig död och hans änka Fevronia avled senare i Piraeus där de var bosatta. De två andra familjerna bosatte sig också i Piraeus men flyttade senare till Kalamata på Peloponnesos. Filippos son, Christos, flyttade 1956 med sin familj till USA. Han var gift med Efterpe och hade fyra barn, Evdokia (Evi), Alexandra, Filippos och Chrisavgi (Avgi).

Konflikten mellan Turkiet och Grekland fick sin kulmen 1922 då kuststaden Smyrna sattes i brand. Fredsavtal tecknades i Lausanne i januari 1923. Då hade grekiska flyktingar i mycket stort antal lämnat Turkiet och tagit sig till Grekland.



Avrättningarna i Samunda av 69 personer som fått sina dödsdomar den 21 september 1921.





 

Bilden visar de i berättelsen nämnda platserna Yosgati och Zincidere i Turkiets inland samt Samunda vid Svarta Havet. Avrättningarna av 69 greker ägde rum i Samunda efter dödsdomar den 21 september 1921.




Bilden är från Haidari Aten den 20 juli 1939. Översta raden i mitten är Sofia Filotheidis som var gift med Thomas. Till höger står Anna Papadopoulou som emigrerat från Anapa i Rysskand med in familj 1934. Nere till vänster är min svärmor Anastasia som kom från Ryssland samtidigt med Anna. Till höger sitter Sofias yngsta dotter Vasso. Damen som står till vänster är troligen en bekant eller släkting i Haidari Aten.



 
Evdokia och delar av hennes familj i Grekland, ca 1929. Sittande till höger är Evdokia, som var gift med Filippos, och till vänster hennes son Georgo. Stående till höger är Evdokias syster Margerita och stående bakom är Evdokias son Hristos. Identifierade av Hristos dotter Avi Kiriakatis i USA. 



Ikonmålningen från 1882 som beställdes av prästen Theodoros Filotheidis i Yosgati av ikonmålaren Paulo Sotiriadis i Zincidere. Bilden har på grund av religiösa ritualer blivit skadad i mitten överst. Man pussade ikonen och gjorde korstecken på den med levande ljus.   

 
  

Kommentarer