** Klas Aste Andersson, från kockjungman på galeasen Runa till befälhavare i Salénrederierna



Klas var född i Skärhamn på Tjörn den 1 juli 1926. På den tiden var det självklart att arbetslivet skulle bli till sjöss. Pappan, Karl Anderson, var fiskare och ägde tillsammans med sin bror fiskebåten Maria. Mamman, Edla, var hemmafru när hon inte var sysselsatt i något magasin med arbete inom fiskindustrin. Det var framför allt sill och långa som bereddes till mat men under kriget då ingen långa landades så var det torsk istället för långa.


Klas hade tre äldre systrar och två äldre bröder. Efter honom kom ytterligare två bröder så familjen bestod således av tio personer med föräldrarna. Det var en vanlig storlek på familjerna i Skärhamn då. Med sex år i folkskolan och konfirmation på våren 1940 var Klas ännu för ung att börja sin sjömansbana det året men ett år senare på våren hade han fått löfte av sin morbror Gustav att mönstra på som jungman i tremastskonaren Sigrid av Lödöse där Gustav sedan flera år var bästeman.


Hans äldre bror, Valdemar, skulle också med på Sigrid men han var fyra år äldre än Klas och skulle nu mönstra som matros med 120 kronor per månad. Klas skulle som jungman få 70 – 80 kronor. Sigrid var en tremastad skonare som lastade 280 ton. Hon var byggd på Thurö i Danmark. De skulle mönstra på i Göteborg dit Sigrid kom för att ta in en last av kol till Karlstad. Valdemar blev påmönstrad men Klas skickades hem igen för att han var för ung, han var ännu inte fyllda 15 år. Det fick gå ytterligare ett år innan han fick sin första båt.


Den 19 maj 1942 skrevs Klas in vid Sjömanshuset i Lysekil och samma dag blev han påmönstrad på faderns galeas Runa som köpts in några veckor tidigare, den 28 april. Fadern, Karl, hade tidigare haft fiskebåten Maria tillsammans med sin bror Arvid. Den var beställd ny på Marstrand 1931 och såld i april 1941 för 36000 kronor. Karls del på 18000 kronor räckte väl till för att köpa Runa för 12500 kronor. Sedan försäljningen hade han letat båt och slutligen köpt Runa från Hovenäset fastän han tyckte den var i minsta laget. Det var en båt för tre mans besättning och besättningen fanns inom familjen. Sonen Valdemar, som just blivit klar med sin skepparexamen av förta klass i Skärhamn, mönstrade befälhavare. Fadern blev bästeman och Klas kockjungman. När Valdemar ryckte in till militärtjänst i november så övertog fadern rollen som befälhavare medan hans äldste son, Karl Erik, mönstrade på som bästeman.


I samband med vinteruppläggningen mönstrade Klas av i Marstrand den 9 december 1942. Runa lades upp i Skärhamns hamn i väntan på ny seglationssäsong. Hon hade, trots sina små mått, kajuta akterut och en skans med 3 – 4 kojer förut. I den fanns på babordssidan en kamin som fungerade som eldstad och som spis för matlagning. Enligt Svensk skeppslista 1943 var Runa införd med 53,13 brt, 37,57 nrt och 90 tdw. Hennes dimensioner var 16,96 längd, 6,15 bredd och 2,26 djup. Hon hade motor på 50 hk. och var byggd i Studseröd 1918. Detta var Klas första båt, den minsta som han var påmönstrad i, under sina mer än 40 år till sjöss.




Runa 5990





Mellan 7 och 15 januari 1943 var han mönstrad på galeasen Stina 6486 av Göteborg. Hon var systerfartyg till Runa och ägdes av Johan Hermansson i Göteborg. Vad meningen var med denna korta tid kan man bara spekulera i, kanske berodde det på sträng vinter. Någon bild på Stina har jag inte kunnat finna. Runa var återigen i fart den 31 mars 1943 och mönstrade besättning i Marstrand. Klas fick nu mönstra som lättmatros men han hade kvar sin uppgift som kock. Det var det året som jag föddes. Frank Andersson har berättat för mig att Runa låg kvar i Skärhamn tills mammas förlossning den 9 april var över och allt gått väl. Far läste 1:a klass Skepparexamen i Skärhamn den vintern och anslöt sig som bästeman den 9 maj. Man hade flera laster med trä från Forsvik och Vättern det året. Besättningen förblev påmönstrad till den 28 februari 1944 då avmönstring gjordes i Skärhamn. Klas blev kvar på Runa som lättmatros även seglationsåret 1944 och mönstrade av i Skärhamn den 24 oktober. Det var sista gången han var på Runa.






Sylva 6753 av Bleket inköptes av Lennart Pettersson 23 april 1945. Klas mönstrade på som lättmatros i Landskrona den 25 april och mönstrade av i Skärhamn den 29 juni samma år. Sylva som lastade 290 tdw hade senare, som Tornö, Skärhamn som hemort. Hennes historik finns med i ”Galeaser och skonare i Skärhamn” på min hemsida.





Hamnfjord 8438 av Skärhamn köptes av Erik Olausson våren 1945. Klas mönstrade på som lättmatros i Skärhamn den 17 oktober och mönstrade av i Göteborg den 27 april 1946. Hamnfjord lastade 170 tdw. Hennes historik finns på min hemsida om skutor. Efter inköpet var Hamnfjord på sillfiske vid Island sommaren 1945. Om Klas var med där vet vi inte eftersom uppgifter om fiske inte skrivs in på sjötjänstkortet. 



Inger 7387 av Härnösand ägdes av Rederi AB Norrland när Klas mönstrade på som matros den 3 maj 1946 i Marstrand. På grund av militärtjänst mönstrade han av i Slite den 17 september samma år. Inger lastade 550 tdw och hennes historik finns på min hemsida om skutor eftersom hon tidigare haft Skärhamn som hemort.






Klas gjorde sin militärtjänst ombord på minsveparen M19 mellan 1946 och 1948.





Efter militärtjänsten 1948 gick Klas, tillsammans med Frank, på sjöbefälsskolan i Kalmar och läste 1:a klass Skepparexamen.  





Inger 8890 av Göteborg ägdes av Pontus Nilsson i Göteborg. Hon var byggd i Risör Norge 1941 för kyltransporter och ombyggd efter kriget till snörpvadsfiskefartyg. Klas morbror Johan var skeppare ombord. Fartyget användes även som fraktfartyg. Svenskt mätbrev 1947 visar 127,14 brutto, 80,13 netto, 190 tdw, 26,96 längd, 6,63 bredd och 2,89 djup. Klas mönstrade ombord som matros i Marstrand den 23 november 1948 och mönstrade av i Skärhamn den 22 december samma år. Därefter var han på vintern även med på sillfiske med drivgarn i Norge, sk Norgefiske. Detta finns inte med på hans sjötjänstkort men det finns dokumenterat i brev.






Viking 8263 av Göteborg GG785 blev Klas första fartyg som bästeman. Hans bror Karl Erik var befälhavare. Klas mönstrade på som bästeman i Göteborg den 5 mars 1949. Man seglade färsk sill och makrill till Tyskland och Holland utom den tid på sommaren då man fiskade sill vid Island. Båten ägdes av ett partrederi med Axel Mauritz Bergström i Göteborg som huvudredare. Den var ursprungligen byggd som fiskelogger av stål 1903 i Pappendrecht och fick motor 1929. 1947 är hon införd i Skl med 99,73 br, 68,36 net, 140 tdw, 24,03 längd, 5,83 bredd och 2,98 djup. Motor nr 2 insattes 1939, en 2 cyl Bolinder tändkulemotor på 120 hk. Klas var även med på fisket vid Island 1949 och blev därför avmönstrad den 16 juni 1949 i Lysekil. Efter fisket blev han påmönstrad igen som bästeman den 10 oktober 1949 till avmönstring i Skärhamn den 16 juni 1950. Den vita kuttern är Minnie av Göteborg tillhörande samma rederi som Inger 8890.



Besättningsbild från Islandsfisket 1949. Klas står tv översta raden och bredvid honom står hans bror Karl Erik som är befälhavare. Till höger om Karl Erik står deras svåger från Klädesholmen, Helmer Johansson.






Norik 8086 av Härnösand blev Klas första fartyg som befälhavare. Hon var Sveriges största tremastade skonare och ägdes av Rederi AB Nord-Sverige i Härnösand. Klas mönstrade på som styrman i Örnsköldsvik den 26 juni 1950 och mönstrade om till befälhavare i Härnösand den 21 november. Han mönstrade av i Helsingborg den 18 januari 1951. Hon byggdes i Rudköbing Danmark 1919 som Anna Kirstine och var i danska skeppslistan 1923 införd med 329 brutto, 233 netto, 500 tdw och motor på 135 hk. Efter många ägarbyten förliste hon under brittisk flagg vid Vituddsskär på resa från Norrköping till Västervik den 29 november 1969.




Roland 6299 av Härnösand, som blev Klas nästa skuta, ägdes av samma rederi i Härnösand. Han mönstrade på som befälhavare i Stockholm den 1 mars 1951. I Skl 1943 är hon införd med 170,51 brt, 131,46 nrt, 250 tdw, 31,79 längd, 7,45 bredd och 2,96 djup. Hon var byggd i Timmernabben 1920 som tremastad skonare. När Klas mönstrade på hade hon sin tredje motor, en 2 cyl Bolinder på 120 hk insatt 1939. Den 5 maj mönstrade Klas bror, Karl Erik, på i Gävle som bästeman. När de seglade tillsammans på Viking var rollerna tvärtom. De seglade tillsammans hela året, ofta med massaved från Finland till Härnösand men ibland även någon stenlast från Gotland. Sista resan de gjorde tillsammans avgick de från Mäntyluoto med trälast den 29 december för Köpenhamn. Karl Erik var då drabbad av leukemi, vilket de inte visste om förrän han kom till läkare i Köpenhamn den 11 januari. Han avled den 12 januari i akut leukemi. Klas förde då fartyget till Malmö där han mönstrade av den 15 januari. Han fortsatte som befälhavare på Roland och mönstrade på igen i Göteborg den 26 januari 1952. Då hade Roland överförts till Rederi AB Norrland i Härnösand med samma ägare. Klas var befälhavare på Roland hela året och mönstrade av i Stockholm den 3 december 1952.





Fride 5324 av Härnösand blev Fride av Skärhamn den 1 april 1952 när Klas tillsammans med sina bröder köpte fartyget av Rederi AB Nordsverige för 75000 kronor. Valdemar Andersson och Frank Andersson var sedan en tid tillbaka befälhavare och bästeman ombord. Den fjärde brodern som var delägare var Verner Andersson. Klas blev huvudredare för partrederiet och mönstrade på som lättmatros. Fride var byggd på Janne Hagermans varv i Viken 1912 som tremastad skonare. När hon köptes till Skärhamn var mesanmasten borttagen. Frides lastförmåga har i olika källor uppgetts vara 200 tdw. I 1985 års Skl uppgavs hon till 126 brt, 76 nrt och 190 tdw. Hon var vid köpet till Skärhamn utrustad med en Skandiamotor på 130 hk. Efter att Fride deltagit i sillfisket vid Island sommaren 1953 mönstrade Klas den 3 oktober 1953 som bästeman och från 5 april 1955 till vinteruppläggning den 3 december var han befälhavare. 1956 överlät Klas och Frank sina andelar i Fride till Valdemar och Verner, för att istället studera vidare vid Navigationsskolan i Göteborg. Bilden på Fride är efter 1957 då ny styrhytt byggdes. Även mesanmasten är återställd.





Marstrand 3509 av Uddevalla blev Klas sommarjobb 1956 när han läste på navigationsskolan i Göteborg. Han mönstrade som befälhavare i Marstrand den 21 juni och mönstrade av i Marstrand den 15 augusti. Marstrand var en gammal ångbåt som var byggd vid Eriksbergs varv i Göteborg 1899. Vid leveransen till Nya Ångslups AB i Göteborg fick hon namnet Ejdern. Hon fanns senare med namnet Styrsö II hos Styrsöbolaget och till sist från 1954 hos Ångbåts AB Bohuslänska Kusten i Uddevalla. Hon gick på traden Göteborg – Marstrand som förstärkningsbåt. Hon var 26,80 lång och 6,40 bred och kunde göra 11 knop med sin 240 hk Eriksbergs ångmaskin. Hon togs ur trafik 1956 och skrotades 1957. Styrsö II till vänster blev senare Marstrand.





Klas tog sin styrmansexamen 1957 med styrmansbrev 1958. Han fortsatte studierna vid Navigationsskolan i Göteborg samtidigt som han under kortare uppehåll och på somrarna var påmönstrad som styrman på olika fartyg. Under 1957 var han påmönstrad på ett fartyg i drygt en månad och 1958 var han påmönstrad på två fartyg i sammanlagt drygt fyra månader. 1959 var han påmönstrad på två fartyg i sammanlagt fem månader. Hans examen blev klar den 3 juni 1960 och sjökaptensbrev utfärdades den 12 juli 1961.




Munkfors 9108 av Uddeholm som ägdes av Uddeholm AB var byggd hos Goole Shipbuilding & Repairing Co i Goole UK 1949 för Uddeholm AB. Enligt Danmarks skeppslista 1962 med namnet Kim var hon införd med 910 brutto, 388 netto, 1107 tdw och med 750 hk motorstyrka. Klas mönstrade som andre styrman i Göteborg den 1 juli 1957 och mönstrade av i Karlstad den 9 augusti. På bilden är hon Kim av Köpenhamn ex Munkfors.





Coolgardie 9693 av Göteborg var byggd i Helsingör hos Burmeister & Wain som kylbåt för Rederi AB Transocean i Göteborg. Fartygets brt var 3334 med 3525 tdw. Motorn var av varvets fabrikat på 5750 hk. Klas mönstrade på i Göteborg den 7 februari 1958 som tredje styrman och mönstrade av i Göteborg den 24 maj samma år. 1969 såldes hon till Cypern och fick namnet Lastrigoni och1974 hamnade hon i Grekland med namnet Rea. Hon höggs upp i Turkiet 1987.  




Gamma 8978 av Göteborg tillhörde AB Broströms Tender Service. Hon var byggd på Sölvesborgs varv 1948 för AB Coasting vilket namnändrades 1955. Vid byggnationen var Gamma 43 X 8 meter, lastade 400 tdw och utrustad med en Nohab MG 6 dieselmotor på 390 hk. Hon förlängdes redan året därpå med 8,82 meter och lastade därefter 540 tdw. Gamma hade shelterdäck med ett djup i lastrummet på 5,5 meter och ett djupgående på 3,2 meter. Hon såldes 1959 och hade därefter flera namn. Hon förliste som Anja av Tegelstrand 1971 vid Ölands södra udde. Klas mönstrade på som överstyrman i Göteborg den 16 juli 1958 och mönstrade av i Lübeck den 18 augusti. 




Gripsholm 9753 var nästan nybyggd när Klas mönstrade på i Göteborg den 5 september 1958 som tredje styrman. Han mönstrade av i Göteborg den 9 december. Gripsholm var byggd vid varvet Ansaldo Azioni i Genua Italien 1957 och levererad till Svenska Amerikalinjen i Göteborg för reguljärtrafik mellan Göteborg och New York. Hennes mått var 192,4 x 24,9 x 8,8 meter och hennes brt var 23191 med 4600 tdw. Hon kunde ta 778 passagerare. 1975 såldes hon till Grekland och blev omdöpt till m/s Navarino. Vid dockning 1981 hos Hellenic Shipyard Skaramanga i Grekland välte hon i dockan och fick så stora skador att hon kondemnerades. Vraket såldes 1983 till Multiship Italia SRL som m/s Samantha. 1984 såldes hon till Universal Glow INC i Panama som tog henne till Perama Grekland för renovering. 1985 var hon registrerad på Ridan Inv Trust i Panama och blev satt i trafik som m/s Regent Sea. 1990 blev hon såld till Lujo Cruise SA Bahamas. Lades upp i Nassau 1995 och fick namnet m/s Sea 1997. Diskussioner om ombyggnad till hotell och restaurant i Sverige förekom fram till 2001 men det blev istället beslut om skrotning i Indien. Hon sjönk utanför Sydafrika under bogsering till Indien år 2001. På bilden anlöper hon Göteborg efter leverans 1957.





Samo 9778 var också ett fartyg i AB Broströms Tender Service flotta. Hon var byggd 1957 vid Ottensener Eisenwerk AG i Altona Hamburg som sk paragrafare med 499 brt och lastade 900 tdw. Hon var 62,3 meter lång, 9,9 meter bred och 3,7 meter djup i lastrummet. Klas mönstrade ombord i Göteborg som överstyrman den 14 januari 1959 och mönstrade av den 27 januari för att återvända till Gamma. Samo ägdes av Broströms Tenderservice till 1968 då hon med bibehållet namn blev såld till Tyskland. Ett partrederi i Skärhamn med Sören Pettersson som huvudredare ägde henne mellan 1973 och 1975. Därefter blev hon såld till Syrien där hon seglade som m/s Samar, m/s Ahsan II och slutligen som m/s Ihsan 2 fram till år 2000 då hon brandskadades och belades med kvarstad år 2002.





Gamma 8978 av Göteborg som Klas var mönstrad på, sommaren 1958, blev åter igen Klas fartyg då han i Göteborg den 9 februari 1959 mönstrade på som överstyrman och den 13 mars mönstrade om till befälhavare. Han blev kvar på Gamma till den 26 juni 1959 då han mönstrade av i Marstrand. Därefter hade inte Klas någon sjötjänst innan han blev klar med sin sjökaptensexamen den 3 juni 1960. Då fortsatte han med Broströms Tender Service och mönstrade på Samos igen som överstyrman i Göteborg den 7 juli. Där var han kvar till den 9 september då han mönstrade av för att gå till ett annat fartyg i rederiet.





Largo 8567 var byggd på Öresundsvarvet i Landskrona 1943 som m/s Karskär för Rederi AB Svea i Stockholm. I samband med Rederi AB Coastings köp 1954 ändrades namnet till Largo. Coasting blev Broströms Tender Service AB 1955. 1964 såldes hon till Panama och döptes om till Anna. 1969 såldes hon till Holland för upphuggning vilket verkställdes 1971. Largo mätte 582/222/800 och hennes dimensioner var 60,85 x 9,83 x 3,60. Hon hade en 5 cyl Atlas diesel på 830 hk. Detta var Klas första båt efter sjökaptensexamen men det blev även sista fartyget i Broströms Tender service som han var mönstrad ombord på. Han mönstrade på i Landskrona den 12 september 1960 som överstyrman och mönstrade av i Göteborg den 30 september.




Ceres 10041 av Helsingborg byggdes vid Helsingborgs Varv 1960 för AB Förenade Superfosfatfabriker. Hon mätte 799/1030 och efter förlängning 1968, 1540/1659. Hennes dimensioner var 77,60 x 10,72 och efter förlängningen 86,95 x 10,72 x 4,53. Hon var utrustad med en 6 cyl Nohab diesel på 940 kW. Hon såldes 1966 till Rederi AB Volo i Slite och blev Rauken. 1975 såldes hon till Panama och fick namnet Ramo. Brand utbröt till havs varvid fartyget övergavs. Hon blev skrotad i Brasilien 1984. Klas mönstrade på som överstyrman i Uddevalla den 7 oktober 1960. Han mönstrade om i Landskrona den 20 oktober 1960, till befälhavare. Förutom tider för avlösningar för semestrar var han kvar som befälhavare i Ceres tills hon såldes i december 1966.




Nova 10399 av Norrköping tillhörde Rederi AB Novator i Norrköping. Klas blev befälhavare ombord och mönstrade på i Malmö den 24 januari 1967. Han var kvar där till den 29 april då han mönstrade av i Hallstavik. Nova var byggd på Gävle varv 1963 som torrlastfartyg med 73 meters längd och 12 meters bredd. I 1972 års skeppslista är hon registrerad med 1504 brt, 1027 nrt och 2700 tdw. Hon var utrustad med en 2-takts 6-cyl diesel av Masch Kiel AG (Mak diesel). På resa från St Malo till Hallstavik i ballast kolliderade hon i tät dimma i Bornholmsgattet utanför Sandhammaren den 15 december 1972 med det grekiska fartyget Theofano Livanos varvid en man ombord omkom och Nova gick till botten.






Cayman 9681 av Stockholm var det första fartyget i Salénbolagen som Klas mönstrade i. Han åkte till Rotterdam och mönstrade på som överstyrman den 17 juli 1967 för en resa till Antwerpen där han mönstrade av den 19 juli. Därefter blev det bara Salénbolagen. Cayman var ett kylfartyg som var byggt på Eriksberg i Göteborg 1956 för Salénrederierna. Hon hade dimensionerna 135,39 x 17,28 x 7,64 med 6185 brt, 3251 nrt och 5900 tdw och var utrustad med en 7-cyl B & W - Eriksberg diesel på 5670 kW. Hon såldes till Liberia 1971 och fick namnet Cabo Bolinao. 1983 blev hon såld till Filipinerna med bibehållet namn och 1984 såldes hon Hong Kong för upphuggning. Hon hade då legat upplagd en tid i Hong Kong.




Biskopsö 9696 var byggd på Kockums i Malmö 1956 som bulkfartyg för Rederi AB Rex i Stockholm. Hennes dimensioner var 156,83 x 21,56 x 13,52 med 13685 brt, 6082 nrt och 19300 tdw. Hon var utrustad med en 8-cyl Man Kockums diesel på 8500 hk. 1966 byggdes hon om till syratanker och chartrades ut till Boliden för trafik mellan Rönnskär och Helsingborg. 1967 blev Rex införlivat i Salénkoncernen. Klas mönstrade ombord i Skelleftehamn den 5 september 1967 som överstyrman och mönstrade av i Helsingbord den 23 november samma år. 1973 såldes hon till Limassol Cypern och blev då omdöpt till Athanasia Comninus. 1978 blev hon såld till Piraeus Grekland med bibehållet namn. 1981 såldes hon inom Piraeus med nytt namn, Athania. 1984 höggs hon upp i Ulsan Sydkorea. 




Husarö 10176 byggdes för Rederi AB Rex i Stockholm vid Oskarshamns varv 1961. Hon var byggd med dimensionerna 125,02 x 17,38 x 11,31 och 4531 brt, 2293 nrt och 9230 tdw. Hon var utrustad med en 6 cyl Götaverken diesel på 5940 hk. Saléngruppen övertog 1967 Rederi AB Rex. Klas mönstrade på Husarö som överstyrman den 5 januari 1968 i Skelleftehamn och mönstrade av i Sidney den 16 juni. Fartyget överfördes till Salénrederierna AB 1975. 1976 såldes hon till Kanton i China och fick då heta Le Du. Hon blev skrotad i Chittagong Roads Bangladesh år 1991.




Kratos 10326 av Stockholm byggdes vid Götaverken i Göteborg 1962 för Rederi AB Transoil. Hennes dimensioner var 178,09 x 23,86 x 10,90 och 18362 brt, 11350 nrt och 25696 tdw. Hon var utrustad med en 7-cyl Götaverken diesel på 6528 kW. Hon köptes av Salénrederierna AB 1967, vars namn blev ändrat till Rederi AB Pulp 1969. 1970 såldes hon till Tromsö i Norge och blev då omdöpt till Norglobal. Redaren byggde om henne till fishcarrier samma år. Från 1978 hörde hon hemma på Bermuda och senare i Panama men namnbyten. Siste redaren fanns i Piraeus från 1983. Hon skrotades i Beilun Kina 1985. Klas mönstrade på som överstyrman i Yokohama den 29 augusti 1968. Han mönstrade av i Hamburg den 5 november.




 
Biskopsö 9696 av Stockholm som Klas var mönstrad på under hösten 1967, blev återigen Klas fartyg när han mönstrade på i Helsingborg som överstyrman den 22 november 1968 med avmönstring i Helsingborg den 21 april 1969. Den 16 juli 1969 mönstrade han på igen i Helsingborg som vikarierande befälhavare med avmönstring i Helsingborg den 6 oktober. Ytterligare en period under 1969 var han påmönstrad i Biskopsö. Den 27 oktober mönstrade han på i Helsingborg som överstyrman med avmönstring i Aalborg den 15 december. Därefter och fram till sin pensionering 1984 seglade Klas som befälhavare i Salénkoncernens fartyg.




Singö 10271 av Stockholm var byggd vid Kieler Howaldtswerke AG i Kiel Tyskland år 1962 för bulklaster. Hon var byggd för Rederi AB Rex i Stockholm med dimensionerna 109,81 x 15,91 x 7,43 och 4772 brt, 2583 nrt och 7291 tdw och utrustad med en 8-cyl Man diesel på 2463 kW. Rex kom att uppgå i Salénkoncernen 1967 och 1975 registrerades hon i Salénrederierna AB. Efter uppläggning i Göteborg 1976, såldes hon 1977 till en redare i Jedda Saudiarabien. Hon avgick från Göteborg den 2 januari 1978. 1979 fick hon grekisk redare i Piraeus och nytt namn, Alpha. På resa mellan Abidjan och Ango Ango i Kongo 1984 grundstötte fartyget. Efter flottagning fick hon motorhaveri och blev, efter att man läktrat över lasten till ett annat fartyg, lämnat åt sitt öde. Efter att ha sålts till Latsis Shipbreaking i Elefsina Grekland 1986 blev hon efter bogsering skrotad där. Klas mönstrade på Singö som befälhavare första gången i Grays Temsen England den 1 januari 1970 med avmönstring i Rotterdam den 21 mars. Han mönstrade på i Rotterdam igen den 17 juni med avmönstring i Bowling utanför Glasgow i Skottland för semester den 14 december. Därefter mönstrade han i Immingham den 18 maj 1971 med avmönstring i Uddevalla den 16 november. 1972 mönstrade han på i Amsterdam den 20 februari och mönstrade av i Hamburg den 4 augusti. Under tiden Klas var befälhavare på Singö står det i sjötjänstkortet att hon tillhörde Salénrederierna AB. Andra uppgifter säger att hon blev registrerad på det bolaget 1975.




Foglarö 8692 av Stockholm byggdes 1944 på Götaverken i Göteborg för Trafik AB Grängesberg – Oxelösund i Stockholm som m/s Rautas. Hennes dimensioner var 148,98 x 18,11 x 10,83 med 9125 brt, 5317 nrt och 12100 tdw. Hon var utrustad med en 6-cyl Götaverken diesel på 4200 hk. 1962 såldes hon till Regulus (Rex) i Stockholm och blev då omdöpt till Foglarö. 1967 övertogs Rexbolagen av Saléns som använde henne i fraktfart till 1977 då hon såldes för skrotning till Skrot och Avfallsprodukter i Göteborg. De sålde vidare till Hamburg dit hon kom under bogsering samma år. Hon bogserades vidare till Pasajes i Spanien, lastad med järnskrot samma år. Skrotningen genomfördes i Swansea England 1978. Klas mönstrade på som befälhavare i Narvik den 13 oktober 1972 och mönstrade av i Helsingborg den 8 januari 1973.





Därefter mönstrade Klas på Singö igen i Helsingborg från den 15 till den 19 januari 1973 och därefter Biskopsö som han även varit på tidigare. Biskopsö mönstrade han på i Helsingborg den 16 februari 1973. Avmönstringen blev i Stockholm den 28 juni. Vid den tiden var Arctic Wasa under byggnation på varv i Wismar Östtyskland för Salénrederierna. Det skulle bli Klas nästa fartyg. Han mönstrade på som befälhavare i Antwerpen den 4 november 1973. Klas har berättat att han även var inspektör vid varvet under byggnationen. Det måste ha varit under en begränsad tid mot slutet av färdigställandet och efter juni månad. Arctic Wasa var byggd i högsta isklass med 800 ton extra plåt i förstärkning enligt uppgift från Klas. Han var befälhavare under hela tiden som Arctic Wasa ägdes av Salénrederierna med avlösning för semestrar. Han hade två månaders tjänstgöring ombord och två månaders ledighet och trivdes mycket bra med det enligt egen utsago. I samband med försäljningen i London mönstrade Klas av där den 26 maj 1983. 

Vid skriftväxling med Klas långt efter hans pensionering har han berättat följande om fartyget: ”Vid leveransen var hon gråmålad men blev ommålad 1974 till svart utsida. Hon var klassad i Norska Veritas och hennes tdw var 23221 ton med ca 22500 tons lastförmåga. Hon var 176,6 meter lång och 22,9 meter bred med en höjd från köl till masttopp på 41,5 meter. Djupgående med full last var 10,2 meter. Hon hade 4 kranar på däck som vardera kunde lyfta 22 ton. Huvudmotorn på 11200 hk tog 33 ton bunkers per dygn. Hon hade dessutom 3 hjälpmotorer som förbrukade ytterligare 3 ton dieselolja per dygn. Propellern var i rostfritt med 5,3 meters diameter och vridbara blad. Hon gjorde 15,5 knop med full last och 16,5 knop i barlast. Navigationsutrustningen bestod av två stycken radarapparater, en Decca Navigator, radiopejl, autopilot, ekolod och två stycken sextanter. Hon hade 30 mans besättning”. Till Klas beskrivning kan man tillägga att fartyget mätte 15966 brt och 8432 nrt och att huvudmotorn var en 8-cyl Man Dmr diesel på 8355 kW.

Salénrederierna sålde Arctic Wasa 1983 till ett rederi i Liberia. Hon fick då namnet Lions Rock. Överlämnandet skedde i London dit Klas förde fartyget för sista gången. Därefter blev det två försäljningar inom Liberia följt av tre olika redare i Panama för att slutligen hamna i Belize som Sami år 1997. I augusti 1999 kördes hon upp på stranden i Chittagong Bangladesh för upphuggning.







Bilderna uppifrån är Arctic Wasa som ny. På bild nr två är hon på resa sommaren 1975 med full last från Finneid Saltfjorden (NO om Bodö) till Helsingborg. På bild nr 3 från 1983 från London har hon sålts till Liberia och blivit omdöpt till Lions Rock. Fotot är taget innan flaggskiftet.




Tor Finlandia IMO 7369039 var byggd på Framnaes Mekaniska Verkstad i Sandefjord Norge år 1974. Hon var byggd som Ro-ro fartyg för partrederiet Tor Finlandia i Göteborg för Tor Lines trafik över Nordsjön. Hon förlängdes i Vlissingen med 26,7 meter 1977 och överfördes till Salénia 1980. Efter att Klas lämnat Arctic Wasa i maj 1983 och semester över sommaren mönstrade han på Tor Finlandia som befälhavare den 16 oktober. I Klas sjötjänstkort står att hon ägdes av Salénrederierna AB och senare av Salén Invest AB. Klas mönstrade av den 26 mars 1984. I samma månad överfördes hon till Salén Dry Cargo AB och döptes om till Baltic Wasa. Saléns gick i konkurs det året och fartyget blev enligt uppgift överfört till Skandinaviska Enskilda Banken. Klas mönstrade på igen den 1 juli och var kvar till den 1 april 1985 då han mönstrade av och lämnade sjömanslivet bakom sig. Baltic Wasa såldes till utlandet och fram till upphuggning i Alang Indien år 2010 hade hon ett flertal ägare.


 
Källor: Sjötjänstkortet hos Landsarkivet i Göteborg redovisar samtliga fartyg, på och avmönstringar samt hans examina. Uppgifter om fartygen kommer från källor via internet. Bilderna på Inger av Härnösand, M 19 och Viking kommer från mitt privata album. Bilderna på Arctic Wasa har jag fått av Klas. Övriga bilder kommer från källor via internet.

































































Kommentarer