** Farbror Johannes


Morfars äldre bror föddes den 14 oktober 1889. Han blev döpt till Johannes efter sin morfar och fick därtill som extranamn, Morgan Teodor. Vid dopet var morföräldrarna Johannes Olsson och Johanna Maria Olofsdotter faddrar liksom moster Olivia Kristina Johannesdotter, morbror Frans Oskar Johansson samt Britta Helena Persdotter (ingift med Johan Bernhard Johansson), alla från Härön. Föräldrarna nämns först och på slutet nämns fadern igen samt Gerd Konstantina Olsson från Grönskären. Komminister Lundholm förrättade dopet[1]. Johannes föddes på Grönskärens lotsstation utanför Härön i Klövedals församling på Tjörn. Fadern var kronolots där och familjen bodde tillsam­mans med de andra lotsfamiljerna på Altarholmen, som var den största ön.



Bilden föreställer lotshamnen på Altarholmen. Familjen bodde i huset till höger. Skolhuset där Johannes gick syns till vänster om deras bostad. Tre lotsfamiljer bodde i huset med separata ingångar. Till vänster om det andra bostadshuset ser man det vita kumlet, som fortfarande finns kvar, och den borttagna lotsutkiken.






Fotografi från Grönskärens lotsstation utanför huset där lotsförmannen hade sitt kontor. Huset var även Johannes föräldrahem. Kortet beräknas vara taget omkring sekelskiftet 1900. Personerna är från vänster: ”Dina, modern Fina, sonen Osvald samt  Frida, Svea Gollungberg, Lena Tärnberg, lotsförmannen Montheli och hans son. I huset bodde tre familjer.




Fadern hette Torbernt Pettersson och han hade blivit snabbutbildad och anställd som extralots efter den svåra lotsolyckan 1878[2] då alla lotsarna omkom under ett lotsuppdrag. De skulle föra iland den brännskadade kocken från skonerten Anna av Mollösund men kapsejsade med lots­båten på väg mot land[3]. Torbernt var född på Härön 1856. Han gifte sig i december 1881 med Anna Elisabeth Johannesdotter från Hisingsviken på den södra delen av Härön.

Sju barn föddes i familjen, fem flickor och två pojkar[4]. Fyra emigrerade till Amerika[5]. Av dessa återvände två till Sverige för gott. Den äldsta flickan, Edina Maria Alexandria, som var född den 13 mars 1882 emigrerade redan som femtonåring till Amerika och kom aldrig tillbaka eller på besök, Johannes emigrerade 1906 men återvände temporärt några år senare. Hans yngre bror Ernst emigrerade 1911 men återvände fyra år senare och Hildur Svea Antonia emigrerade 1913, gifte sig direkt efter ankomsten med Viktor Pettersson från Kyrkesund[6] som reste samtidigt[7]. De återvände några år senare.

Farbror Johannes, han kallades alltid så av min mor, skrevs ut från Klövedals församling på Tjörn den 11 maj 1906. Samma dag tog han Wilsonlinjens s/s Ariosto från Göteborg över Nordsjön till Hull i England[8]. Han köpte tredje klass biljett på s/s Teutonic som var destinerad till New York med avgång den 16 maj. Man får förmoda att han åkte tåg mellan Hull och Liverpool. Det var den vanliga resvägen. Enligt en turlista från 1910 för Wilsonlinjens trafik mellan Göteborg och Hull så avgick man från Göteborg kl 17 varje fredag. Den 11 maj var en fredag.

Teutonic ägdes av White Star Line och var byggd 1889 i Belfast på Irland. Hon gjorde sin jungfruresa till New York 1890. Hon var 177,7 meter lång och 17,6 meter bred. Hon hade två ångmaskiner och två propellrar och kunde som mest göra 20,5 knop. Totalt kunde hon ta om-bord 1490 passagerare fördelat på 300 första klass, 190 andra klass och 1000 tredjeklass. Tredjeklass passagerare var för det mesta emigranter. När hon var nybyggd hade hon som det snabbaste fartyget erövrat Atlantens blå band med en genomsnittsfart på över 20 knop[9].

Den här gången när Johannes var med gjorde hon resan på 8 dygn och förtöjde vid sin pir på Manhattan i Hudsonfloden New York den 24 maj 1906 i enlig­het med tidtabellen. Johannes är inskriven i passagerarlistan som Johannes Gullungberg. Det framgår att han hade 30 engelska pund i reskassa och att han skulle bo hos sin farbror Edward Andersson i Brooklyn. Johannes är noterad som 17 år fast det skulle dröja ända till den 14 oktober innan han fyllde år[10]. Han stannade i Amerika till 1909.



                                           Bilden på SS Teutonic är från Ellisisland Foundation




Med på resan var även farbrodern som hade varit hemma i Kyrkesund och hälsat på. Hans fru var i Amerika sedan 1904. Han kal­lades allmänt för Olle Edward men hans efternamn var Andreasson. Han finns längre ner på samma sida i passagerarlistan med Andersson som efternamn.  Han var då 35 år och han noteras som amerikansk medborgare. Det står att han återvände hem och att hans bostad låg på 469 – 51 Street Brooklyn New York.

Olle Edward hade sjöfartsbok och nämns i husförhörslängden från slutet på 1800-talet som sjöman. Där finns även en notering om att han skulle ha emigrerat till Amerika den 16 februari 1893[11]. Han kom hem igen den 7 januari 1897, tog ut lysning dagen efter[12] och vigdes med Olivia Kristina den 25 februari 1897[13]. Därefter reste han med Johannes syster, Edin, så att de anlöpte New York den 9 april samma år[14]. Exakt när han åkte hem igen är oklart men han brukade då Valsäng Mellangård, tills han emigrerade den 13 februari 1904 tillsammans med sin fru och dotter, Ester Kristina[15]. I utflyttade från Klövedal står han, tillsammans med sin hustru Olivia Kristina Johannesdotter och sin dotter Ester Kristina, antecknad som utflyttad till Nordamerika den 13 februari 1904.

Därefter åkte han hem igen för att tillsammans med Johannes i maj 1906 återigen vara på väg till Amerika. Efter ytter­ligare besök i inflyttningslängden Klövedal återfinns Olivia Kristina som inflyttad från Amerika den 6 december 1907. Efter hemkomsten slog hon sig ner på Härön där hon byggde hus i närheten av skolan. Hon var fadder till Johannes och syster till Johannes mamma. Olle Edvard blev kvar i Amerika och avled 1937. Han var då skriven i New York City som Edward Andersson[16]



Bilden är tagen 1909, efter att Johannes hade kommit hem från Amerika efter tre år där. Det är bröderna Ernst och Johannes som fotograferats i Norge vid fiske, med Ernst närmast kameran.





Exakt när under 1909 som Johannes kom hem från Amerika denna första gång är oklart. Klart är dock att han var hemma i november 1909 då han som fiskare tillsammans med sin yngre bror Ernst lät sig fotograferas i Norge. Han blev inkallad till militärtjänstgöring 1910 och 1912 mönstrade han på Boy Russel för fiskeresa till Sydafrika. Den första perioden i Amerika varade således i 3 år. Johannes gjorde sin militärtjänst som flottist i marinen. Det finns inga bevarade handlingar från den tiden som säger när han ryckte in men man kan förmoda att han gjorde sin första tid i Karlskrona och att han därefter blev sjökommenderad till ångfregatten Freja.

HMS Freja var en svensk ångkorvett, som byggdes av Kockums och sjösattes den 25 juli 1885. Hon var då det största fartyg som någonsin byggts helt i stål i Sverige. Mellan åren 1886 – 1906 gjorde hon flera långresor. Efter att ha tjänstgjort som korvett i många år togs hon ur tjänst 1907 och byggdes om till logementsfartyg 1908 – 1909 i Karlskrona. Sommartid låg hon 1921 – 1926 i Hårsfjärden och under vintrarna i Hägernäs där hon användes som logementsfartyg av marinens flygväsende. Hon övertogs åter av svenska flottan 1926, utrangerades 1936 och såldes för skrotning 1943. Under upphuggningen 1946 sjönk hon och låg kvar på botten till 1978 då hon bärgades för att slutligen skrotas[17]


     

Bilden föreställer Johannes vid militärtjänsten i Flottan som nyinryckt.





                                           


Bilden är tagen 1910 ombord på ångkorvetten HMS Freja. Johannes till höger.

                                           



                                    Marinmålning av Jacob Hägg föreställande ångkorvetten HMS Freja.




Johannes blev 1912 besättningsman på en kutter, från Källö-Knippla i Öckerö kommun. Den hette Boy Russel och skepparen ombord hette Dahlberg. Jag har ett inramat fotografi på båten när den ligger i Göteborgs fiskhamn. På baksidan av ramen finns nedanstående text:

”Johannes Gollungberg 22 år 1911. I maj denna båt kuttern kom till Kappstan, 63 dygns resa 22 år. Denna är från Knippla. Denna tavla skall gå i arv. Georg skall ha denna tavla. Johannes var fadder till Georg”. Mycket tyder på att föregående uppgifter skrivits i efterhand av Johannes bror Ernst och att det då blivit fel år för avsegling från Göteborg och fel tid för ankomst till Cape Town.

Det finns uppgifter som säger att hon blev motoriserad omedelbart efter köpet till Sverige och att hon mättes som motorgaleas i Göteborg den 25 oktober 1911. Hennes mättal uppgick då till 47,62 brutto och 22,85 netto. Dimensionerna noterades till 20,64 x 5,36 x 2,33. Seglingen till Sydafrika påbörjades den 25 juni 1912 med avgång från Göteborg[18]. Att resan tog 63 dygn är troligen riktigt. Johannes hade vid avseglingen återkommit från Amerika och även hunnit med sin militärtjänstgöring.




Bilden som föreställer Boy Russel i Lowestoft hamn ca 1904, har tillhandahållits av Port of Lowestoft Research Society.





Bilden föreställer Boy Russel, troligen liggande i Göteborgs fiskhamn, innan avfärden till Cape Town. Johannes sitter i mitten på bilden rätt över mitten på livbåten.




När jag var liten grabb hörde jag berättas om när Johannes kom till Cape Town med kuttern Boy Russel. Det berättades att Frälsningsarmen stod på kajen och sjöng efter att de lyckats ta sig den långa vägen från Skandinavien till Cape Town. Förklaringen till den (i mitt tycke då) märkliga händelse kom 1960 då jag var mönstrad som lättmatros på Rederi AB Transatlantics fruktbåt Coolgardie. När vi kom till kaj i Cape Town så stod Frälsningsarmen där och sjöng, precis som när Johannes kom dit nästan 50 år tidigare.

De var mycket välkomnande och förutom sången så bjöds vi in till deras lokaler. Det var den brittiska organisationen Flying Angel och det var nog detta Johannes sett. De har lokaler på ca 200 ställen världen runt för sjömän och vi tillbringade mycket tid där när vi gick iland på vår lediga tid. Deras riktiga namn är ”Mission To Seafarers” Jag tror att man närmast kan jämföra med den svenska sjömanskyrkan. En annan jämförelse man kan göra mellan min resa i förhål­lande till Johannes resa är att min resa tog 19 dygn från Helsingfors jämfört med Johannes resa som tog 63 dygn från Göteborg.   



                                         Johannes på fotografi från Cape Town.




Boy Russel var en tvåmastad engelsk kutter som inköpts från England år 1911. Hon var byggd 1904 i Oulton Broad Lowestoft Suffolk England av skeppsbyggmästare H. Reinholds för en Robert Tuthill i Lowestoft. Hon var på 55 bruttoton och hade engelskt official No 119354 när hon registrerades den 18 mars 1904[19]. I Lowestoft hade hon distriktsnummer LT 346[20]. Hon var 67,2 fot lång, (ev. 69,9), 18,2 fot bred och ett djup på 8,6 fot. Hon var riggad med två master och saknade motor. Hon mättes i Göteborg den 25 oktober 1911 som motorgaleas för Edward Bengtsson & Co på Knippla till 47,62 brutto och 22,85 netto. Hennes dimensioner noterades till 20,64 x 5,36 x 2,33.

1911 säljer Robert Tuthill fartyget till WH Podd i Lowestoft och WH Podd vidaresäljer samma år till ett partrederi på Källö-Knippla som enligt en uppgiftslämnare lät installera motor på 2x22 hk omedelbart efter inköpet[21]. 1912 såldes hon vidare till Gelcer & Co i Cape Town Sydafrika. 1914 såldes hon till Hesselman & Co Ludeerits Bucht i Tyska Västafrika (numera Namibia). 1917 såldes hon till firma Irwin & Johnson Cape Town Sydafrika. 1918 hade hon en 40 hk motor inmonterad vilken år 1949 blev utbytt till 106 hk. I samband med motorbytet blev hon ommätt till 77 brt och 38 nrt[22]. Den 7 november 1956 strandade hon efter maskin­haveri vid Possession Island Namibia och totalförstördes. (Uppgifterna om Boy Russel är hämtade från ”Kutterboken” och från WH Podd of Lowestoft Acorn Archive). Som framgår av texten så finns det olika uppgifter om när första motorinstallationen ägde rum och just nu är det svårt att avgöra vilket som är rätt.




 Kartbild över nordvästra Tasmanien i Australien hämtad från Australienguiden webbplats. Queenstown, där Johannes bodde, syns på nedre delen av kartan en liten bit från kusten.




Det nämns ingenstans hur länge Johannes var med på Boy Russel men från senare dokumen­terade händelser i livet framgår att han en tid även bodde i Australien. Troligen återvände han inte till Sverige efter sin resa till Sydafrika. Det finns i varje fall ingen dokumentation om detta i församlingsboken. Tvärtom så nämns det vid överföringen till obefintliga år 1928 att han varit borta i 18 år vilket styrker uppfattningen att han efter avmönstringen från Boy Russel i Sydafrika fortsatte österut till Australien. Eftersom Johannes var sjöman är det troli­gaste att han kom till Australien som besättningsman på något segelfartyg. Från Sydafrika till Australien gick en livligt trafikerad led från Europa med dåtidens stora segelfartyg destinera­de till australiska hamnar.

I en amerikansk handling från 1929 benämnd ”Declaration of intention” anges om Johannes att den sista adressen utanför USA var Queenstown Australia. I samma handling uppges att han kommit till San Francisco från Towns Well i Australien den 20 oktober 1919 med skona­ren John A Campbell. Han nämns som vit sjöman, lätt kroppsbyggnad 5 fot och 9 tum lång med en vikt av 179 pund och 39 år gammal. Det nämns vidare att han hade tatueringar på båda händerna, brunt hår och blå ögon. I handlingen nämns dessutom att han är ogift och boende på 679 Capp Street i San Francisco. Han avsäger sig i handlingen all tro och lydnad mot annan utländsk makt och stat och speciellt Gustavus V, kung av Sverige. I samma hand­ling är det även förtryckt att han inte är anarkist eller polygamist och att han inte heller sym­pa­­ti­­serar med polygami, att han har för avsikt att bli en god medborgare i Förenta Staterna och att bo där permanent ”So help me God”. Handlingen är undertecknad med Johannes Morgan Teodor Gollungberg Peterson den 11 mars 1929.

Han åkte således från Australien ungefär i slutet av september 1919. Hans sista fasta adress där hade varit i Queenstown som ligger på Tasmanien strax söder om det australiska fast­landet. Någon annan plats i Australien med det namnet har inte kunnat finnas.



Bilden ovan är ett utdrag från Magellan – The Ships Navigator, på internet. Uppgiften om 650 M capacity torde avse 650000 board feet of Lumber. Fartyget var byggt i Amerika och ursprungligen avsett för trälaster.

  

Queenstown var centrum för gruvindustrin på Tasmanien i början av 1900-talet och år 1900 bodde här 5051 personer. År 2006 var befolkningen nere i 2117 personer. Den lilla staden ligger en bit inåt land och närmaste hamnstad är Strahan på ca 40 km avstånd åt SV. Där fanns hamnen som var nödvändig för gruvindustrin och via Strahan kom både gods och passagerare. Strahan är betydligt mindre till sin population och år 2006 bodde där endast 637 invånare. Grunden för gruvdriften i Queenstown var först guldbrytning men redan före 1900 hade man övergått till koppar eftersom guldet minskade och när Johannes var där på 1910-talet var staden känd för sina många koppargruvor och smältverk. Vi vet inte hur länge Johannes var i Australien eller när han kom dit. Vi vet endast att han åkte därifrån år 1919 med den fyrmastade skonaren John A Campbell.

Port Blakely ligger på ön Bainbridge Island i staten Washington på västkusten i USA. Det är alltså en amerikanskbygd skonare som Burns Philip & Co köper in för att använda på kopra­traden från Gilbertöarna och som Johannes var besättningsman på när han anlände till San Fransisco den 20 oktober 1919 från Towns Well i Australien. Towns Well ligger i Queensland i nordöstra Australien och dagens benämning är Townsville.





Bilden ovan på fyrmastskonaren John A Campbell vid kaj är hämtad från boken ”Hall Brothers Shipsbuilders” av Gary M White. Bilden nedan från byggnationen är från samma bok.



Det gick 10 år mellan hans ankomst till San Fransisco och hans ”Declaration of Intention” som han personligen undertecknade den 11 mars 1929 på distriktsdomstolen i San Fransisco.

Därefter gjorde Johannes en resa till Sverige. Han var närvarande och fadder då hans brors son Georg döptes i Klövedals kyrka den 9 mars 1930. Brorsbarnet var fött den 23 februari. Därefter finns en notering i församlingsboken att han återvände till USA den 22 april 1930.

Jag har inte kunnat få fram med vilket fartyg han kom från USA eller exakt datum men det måste ha varit efter den 11 mars 1929 och före den 9 mars 1930. Det är troligt att det var med Svenska Amerikalinjens Kungsholm som sedan några år hade reguljära turer mellan Göteborg och New York.

Inte heller återresan kunde jag först få fram uppgifter om annat än en knapphändig notering i församlingsboken som säger ”USA 30-22/4” i utflyttningskolumnen. Återstod att finna honom i någon passagerarlista. Det finns ett fotografi från någons avfärd vid amerikakajen i Göteborg vilket fick mig att börja sökandet hos Svenska Amerikalinjen vars nästa avgång från Göteborg var den 26 april 1930. Passagerarlistorna finns hos Ancestry vilka man inte kommer åt utan vidare men med hjälp av forskare i ett amerikanskt forum fick jag en bild av passagerarlistan från T.M.S. Kungsholm med avgång till New York den 26 april 1930. Där finns Johannes med som Johannes Morgan Peterson, 40 år och från Klövedal. Där finns också en uppgift om att hans senaste adress i USA var i San Fransisco[23] .



                               M/S Kungsholm II byggd 1928 för Svenska Amerikalinjen.




Ms Kungsholm II var byggd hos Bloom & Voss, Hamburg och levererades den 13 oktober 1928 till Svenska Amerikalinjen. Hon tog 1544 passagerare. Gjorde sin jungfruresa den 28 november 1928. Hon såldes 1942 till US Maritime Commission och blev ändrad till trupp­transportfartyg med namnet M/S John Ericsson. Efter kriget lades fartyget upp och brand­härjades svårt 1947. Hon återköptes 1947 till Svenska Amerikalinjen, Göteborg och blev iståndsatt på varv i Genua. Avsikten var att hon skulle återfå sitt ursprungliga namn. Hon såldes 1948 till South Atlantic Line (Svenska Amerikalinjen), Panama och fick namnet M/S Italia[24].

Efter 1930 förekommer Johannes i handlingar som rör hans bosättning i USA. I hans ”Petition of Naturalization” som han undertecknade den 27 september 1935 nämns att han var bosatt på 241W 108th St. New York, NY och att han kommit till San Fransisco i USA med skonaren John A Campbell den 19 oktober 1919 från Towns Well i Australien. Towns Well ligger på ostkusten i Queensland med Stora Barriärrevet en bit utanför kusten.

I samma handling intygar två personer, John Thomas Reilly, bosatt på 357 West End Ave. i New York, nämnd som ”caretaker” och Josef Mc Hale, bosatt på 240 W 75th St. New York, nämnd som ”operator elevator” att de känt John Peterson (Johannes) sedan 1932 och att han bott i New York sedan februari 1933. De intygar även hans ”good moral character” och att han kommer att bli en god medborgare i USA.

Vid detta tillfälle när handlingen upprättas står Johannes nämnd som brandman till yrket. Troligen betyder dessa ovanstående datum att Johannes återvände från Sverige till San Fransisco via New York 1930 och att han därefter flyttade till New York.

I augusti 1935, alltså en månad före hans ”Petition for Naturalization” utfärdade Immigrationsmyndigheten i San Fransisco ett intyg för honom att han kommit till USA 1919 med skonaren John A Campbell. Därefter svor han eden den 8 januari 1940 i New York och var därmed amerikansk medborgare.  I mammans bouppteckning från den 21 november 1935 har han samma adress i New York. Det tog således drygt 20 år för Johannes att bli amerikansk medborgare.





                                                           Fiskefartyget Eureka



Därefter är uppgifterna om Johannes knapphändiga. Jag har hittat honom som besättningsman på en fiskebåt som anländer till Seattle Whasington i USA från Prince Rupert i British Columbia i Canada en bit norr om Vancouver, den 9 juli 1942. Johannes var då 52 år gammal, vägde 190 pund och var 5 fot och 9 tum lång. Mellan 1929 och 1942 hade han således gått upp 11 pund i vikt. När de återkom till Seattle den 9 juli hade de varit ute sedan den 6 januari 1942 då de lämnat Seattle. Besättningen utgjordes av 4 man inklusive skepparen. Alla var amerikanska medborgare. De tre besättningsmännen hade skandinaviska efternamn. Även skepparen har ”rasbeteckning skandinav” fastän han hette Matthew Nelson.

Båten hette Eureka med något slags prefix framför som kanske kan tydas som EM Oil S ”Eureka” . Jag antar att det står för ”maskindrivet fartyg”.  Efter mycket letande på internet så har jag lyckats finna en fiskebåt med det namnet. Det är Whasington University i Seattle som publicerat bilden. Det finns ännu inga bevis för att detta är rätt båt men den heter i alla fall Eureka, har fyra mans besättning och verkar hemmahörande i regionen eftersom det är universitetet i Seattle som publicerat den. Den ser ut att vara ca 20 meter lång. Det finns ingen uppgift om fotograf eller årtal. Min egen bedömning är att det är samma båt.

Samma år hade han skrivits in för WW II. I inskrivningshandlingen den 4 januari framgår att han var bosatt på 3556 Holly Street Seattle King Wash. Han är här nämnd som partnership med capten Nelson och med arbetsplats på ”Eureka”.



Inskrivningen till WWII två år innan han avled.



  


Fotografiet på Johannes är från något av de sista åren innan han avled.



Efter detta finns inga uppgifter om Johannes. Min mor säger att hon fick kännedom om hans bortgång när vi hade en bostad som vi lämnade 1946. Han var i så fall inte så gammal när han gick bort.

När han var hemma i Sverige 1929-1930 hade han en del föremål med sig som fortfarande finns i familjens ägo. Amerikatrunken som inte var av den allra största modellen var blå till färgen. Den tillhör idag undertecknad efter att först ha gått till hans bror Ernst, sedan till Ernsts äldsta dotter Elsie och därefter till mig.

Några pärlmusslor finns även kvar. Det var fyra stycken varav två blå med pärlemor på utsidan och med vit pärlemor inuti. De andra två var rödbruna utan pärlemor på utsidan men med vit pärlemor inuti. Sist men inte minst finns det stora inramade fotografiet av Boy Russel med vilken han seglade till Sydafrika 1912.

När jag till sist hade accepterat tanken på att inte kunna finna några ytterligare uppgifter om när Johannes avled lades handlingarna åt sidan i tron att det aldrig skulle gå att komma vidare. 

Några månader senare hittade jag av en tillfällighet svaret när jag gick igenom en sjöfartsbok från början av 1900 tillhörande Johannes bror. Längst bak i sjöfartsboken fann jag Johannes dödsannons urklippt från en svensk tidning 1944. Dödsannonsen är daterad: ”Kyrkesund den 29 januari 1944”. Johannes blev således endast 54 år gammal.





  



Kalamata 2019



Ingemar Gollungberg



[1] Födelse och dopbok Klövedal.
[2] Torbernts anställningsbevis från Lotsverket 1878.
[3] Johan Pettersson, De levde bland bergen sidan 192.
[4] Födelse och dopbok samt husförhörslängder Klövedal.
[5] HFL Klövedal samt Ellis Island Foundation documents.
[6] New York marriage records genom Family Search.
[7] Ship manifest s/s Teutonic hos Ellis Island Foundation.
[8] EmiHamn databas.
[9] Vikipedia.
[10] Ship Manifest s/s Teutonic hos Ellis Island Foundation.
[11] Husförhörslängd Klövedal 1886 – 1899.
[12] Församlingsbok Klövedal 1899 – 1918.
[13] Församlingsbok Klövedal 1899 – 1918.
[14] Ellis Island Foundation.
[15] Flyttningslängd Klövedal.
[16] Svenskamerikanska kyrkböcker 1800 – 1946 hos Ancestry.
[17] Vikipedia
[18] Morgonposten 31 augusti 1935
[19] Clip databas.
[20] Acorn Archive – Hearts of Oak – V.H Podd Ltd Lowestoft.
[21] Morgonposten 31 augusti 1935.
[22] Acorn Archive - Hearts of oak - V.H. Podd Ltd Lowestoft.
[23] Passagerarlista för Kungsholm, Göteborg – New York den 26 april 1930.
[24] Morgan Lundbergs hemsida.

Kommentarer